Waarom vind jij een visitekaartje belangrijk? Wat is een goed visitekaartje? Wat verwacht je dat men doet met jouw mooie kaartje? Wanneer maak je een visitekaartje waar je trots op bent?
Na dit onderwerp te hebben gelezen kun je een beter visitekaartje maken. Met de komende inzichten maak je jouw visitekaartje krachtiger. Het uitwisselen wordt leuker en de reacties erop sterker. Dat maakt de herinnering aan de ontmoeting met jou blijvender.
Een visitekaartje is leuk, kan mooi zijn, kan je trots maken, kan functioneel zijn, kan je een belangrijk gevoel geven en ongetwijfeld kun je zelf nog meer voor jou belangrijke zaken en motivaties bedenken waarom je een visitekaartje nodig hebt. Maar laat ik hier meteen wel heel duidelijk over zijn met name richting beginnende ondernemers. Besteed aan het maken van een visitekaartje in het begin niet meer dan één uur de tijd. Ja maximaal één uur. En beperk de kosten ervoor tot enkele Euro’s. Zeker als je nog een netwerk op moet bouwen kun je die tijd en het geld beter besteden aan het netwerken zelf.
Een andere mythe rond het visitekaartje die ik ook meteen maar wil doorbreken is het feit dat je altijd kaartjes bij je moet hebben. Let wel, het is wel handig en komt goed over maar het is echt niet altijd nodig. Gaandeweg dit hoofdstuk zal het je duidelijk worden waarom je zonder visitekaartjes eigenlijk automatisch nog actiever wordt met het leggen en onderhouden van nieuwe contacten.
Het gebeurt teveel dat met name beginnende ondernemers te veel tijd en geld aan het begin van hun onderneming besteden aan het ontwerpen van visitekaartjes. Dat is zonde van de tijd vind ik. Maar misschien is het goed als ik toelicht waarom ik er zo over denk. En ongetwijfeld zal jij jouw eigen gedachten hierover hebben.
Het ontwerpen van visitekaartjes is een leuk traject. Je kunt er helemaal in op gaan om op een stukje karton van een paar vierkante centimeter van alles te vertellen wat jij belangrijk vindt. Dan komt er ook nog een supermooi logo op, vind jij, waar je helemaal mee wilt uitbeelden wie jij bent en waar jouw bedrijf voor staat.
Vervolgens moet het kaartje beschreven worden met een mooi lettertype en als het even kan ook nog met wat extra achtergrond kleur en als klap op de vuurpijl, een afwijkend model dat je driedubbel open kunt klappen. Dat je dit op een dag gaat doen daar heb je helemaal gelijk in. Het is leuk en er kan absoluut een fantastisch, uniek kaartje uitkomen waar je immens trots op bent.
Toch is mijn advies, begin hier op zijn vroegst pas mee als je een netwerk hebt opgebouwd. Waarom? Omdat de indruk die jij als persoon achterlaat vele malen belangrijker is dan het kaartje. Je leest dit boek neem ik aan omdat je meer netwerkresultaat wilt hebben. Dat resultaat haal je omdat jij je na het lezen van dit boek, jezelf als onvergetelijke persoonlijkheid weet te presenteren. Of je vervolgens een mooi, eenvoudig of chique duur kaartje overhandigt heeft daar weinig invloed op. Sterker nog. Als je het goed doet, dan ontvang je alleen maar kaartjes en geef je alleen de belofte terug dat je na de bijeenkomst de persoon op Linkedin uitnodigt. Maar daar kom ik later nog op terug.
Maar laten we er nu vanuit gaan dat je van start wilt gaan met netwerken en je een kaartje wilt hebben. Hoe moet dat kaartje er dan uitzien? Het gaat hier om wat je op het kaartje zet en hoe het kaartje bijdraagt aan het leggen van nieuwe contacten.
Het belangrijkste van het visitekaartje is dat jouw voornaam, achternaam en bedrijfsnaam op enkele meters afstand duidelijk te lezen zijn. Doe dit in een standaard lettertype in de kleur zwart tegen een witte achtergrond. Om het een beetje op te maken kun je ervoor kiezen om de bedrijfsnaam in een apart gekleurd blok te zetten maar let op dat het goed leesbaar is op meters afstand. Houd je dus bezig met leesbaarheid en laat de vormgeving maar voor later.
Wat zet je verder op het kaartje? In ieder geval jouw telefoonnummer, e-mailadres en website.
En wat doe je met de achterkant? De achterkant moet beschrijfbaar zijn en er moet een stuk blanco ruimte zijn waar geschreven kan worden. Op de achterkant zet je ook weer in het groot, goed leesbaar jouw bedrijfsnaam. Zo kan men altijd jouw bedrijfsnaam zien ongeacht hoe het kaartje ligt. Sinds jaar en dag hebben wij op de achterkant ook een scanbare QRcode*, maar die zal op een dag wel vervangen worden door een ander technisch aardigheidje. Augmented-Reality* zou een leuke volgende stap zijn.
Een andere praktische tip van technische aard voor als je een kaartje maakt, is om te controleren of het ontwerp ook goed wordt herkend door (mobiele) scanapparatuur. Zelf gebruik ik momenteel CamCard* op mijn Android* toestel. Dat is heel handig. Het kaartje wordt als afbeelding opgeslagen en de gegevens worden automatisch aan de contactpersonen op het toestel toegevoegd.
Waar het om gaat is dat men het kaartje met de meest basale gegevens kan lezen op enkele meters afstand ook bij matig licht. Waarom is die leesbaarheid zo belangrijk? Dat is omdat de ontvanger van jouw kaartje de gegevens wilt lezen! Het klinkt misschien raar maar wees je daar bewust van en zorg dat iedereen jouw kaartje makkelijk kan lezen. Daarmee onderscheid je je ook meteen weer van vele anderen want vele visitekaartjes zijn simpelweg niet goed leesbaar. Dat irriteert de ontvanger ervan en dat is het laatste wat je wilt dat die irritatie in verband gebracht wordt met jouw persoon.
* Google even naar die termen als die nog onbekend zijn
Eén van de belangrijkste dingen bij netwerken is het snel een blijvende indruk maken op nieuwe contacten. Een goed moment om die indruk te maken is wanneer je jouw kaartje gaat geven. Nu zie je veel gebeuren dat men visitekaartjes achteloos weggeeft. Soms zelfs nog voordat er maar een inhoudelijk woord gesproken is. Waak ervoor dat je daar nooit in meegaat. Behandel jouw kaartje, hoe eenvoudig, chique, lelijk of mooi het ook is, als verlengstuk van jouw persoonlijkheid. Overhandig het altijd met aandacht. Overdrijf hier gerust bij. Zelf gebruik ik twee handen en bied het kaartje met een lichte knik met mijn hoofd aan terwijl ik de ontvanger vriendelijk aankijk. Spreek daarbij ook altijd duidelijk jouw persoonlijke naam en bedrijfsnaam uit.
Het meest krachtige is als je er ook nog een korte anekdote bij kunt vertellen. Een korte zin die blijft hangen bij de ontvanger. Dit laatste is zo belangrijk dat ik het nu meteen apart even toe licht over wat ik hiermee precies bedoel.
Bij netwerken gaat het erom om in positieve zin op te vallen. In korte tijd wil je met veel mensen contact leggen. Vervolgens moeten die mensen na de bijeenkomst jou nog herinneren. Het gebruik van een korte, anekdotische, zin kan daar sterk aan bijdragen. Laat wat je zegt aansluiten bij de belevingswereld van de ontvanger en deze vergeet jou nooit meer.
Nu is het niet zo dat ik je aan wil moedigen om de joker uit te gaan hangen met grappige one-liners. Of je wil aanzetten tot het maken van lelijke kaartjes. Nee als je dat denkt dan mis je de essentie. De essentie is dat je bij het uitreiken van jouw kaartje het moment in het geheugen van de ontvanger moet griffen. Jij en jouw bedrijf moeten voor altijd in herinnering blijven van de ontvanger. Door het uitreiken van het kaartje zorgvuldig te doen ondersteund met een zin die aansluit bij de belevingswereld van de ontvanger, lukt je dat.
Het krijgen van kaartjes is van groot belang. Het is het meest tastbare resultaat van je netwerkactiviteiten. Het is zelfs zo dat het krijgen van kaartjes belangrijker is dan het weggeven. Het voordeel van als je zelf geen kaartjes hebt is dat je na de bijeenkomst wel contact op moet nemen met de ander want die ander kan dat niet.
Die heeft geen gegevens van jou. Dus al het initiatief ligt bij jou en dat maakt dat je automatisch veel actiever wordt en moet zijn om in contact te blijven.
Dat antwoord was ik je nog verschuldigd.
Maar hoe krijg je nu het kaartje van de ander? Moet je daarom vragen? Het korte antwoord is: Ja!
Neem jezelf voor, dat je nooit een gesprek afsluit zonder het kaartje van de ander gevraagd te hebben. Wees gerust, vaak krijg je het automatisch al als je jouw kaartje aanbiedt maar het komt voor dat de ander geen kaartje teruggeeft. Daar kunnen vele redenen voor zijn maar wat die reden ook is, jij moet dat kaartje van die ander hebben. In ieder geval zijn gegevens, anders kun je later deze persoon niet meer contacten. De enige oplossing daarvoor is om het kaartje te vragen!
Ook hierbij geldt weer het uitgangspunt dat je ervoor moet zorgen dat je een goede, blijvende indruk maakt op de gever. Neem het kaartje net zo zorgvuldig in ontvangst als dat je jouw kaartje aanbiedt. Neem het in ontvangst. Ik doe dat als het even kan ook met twee handen. Kijk de persoon aan en luister naar wat hij zegt. Bedank deze hartelijk voor het kaartje. Bekijk het kaartje zorgvuldig aan de voor- en achterkant en geef een positieve oprechte mening over het kaartje, de kleur, vormgeving of de informatie die je ziet. Zie je iets bijzonders aan het kaartje, spreek dat dan uit. De gever zal je maar al te graag vertellen hoe die bijzondere vormgeving of kleur tot stand gekomen is. Houd het kaartje gedurende het gesprek met de gever in jouw hand. Kijk er af en toe naar en zorg dat de gever dat ook ziet. Aan het einde van het gesprek stop je het kaartje pas rustig in je binnenzak of mapje dat je daarvoor hebt.
Sta je met meerdere mensen tegelijk te praten, houd dan het kaartje van de persoon met wie je spreekt bovenop. Dit vergt enige handigheid maar wen je vanzelf aan.
“Waarom zou ik dit allemaal zo doen?” Vraag je je misschien af?
Dat heeft te maken met het geven van aandacht en het in herinnering houden van het gesprek na de bijeenkomst.
Allereerst toon je veel aandacht en respect voor de gever als je zijn kaartje zorgvuldig en serieus in ontvangst neemt en behandelt. Dat is al een reden op zich om het zo te doen. Dat is een kwestie van hoffelijkheid en beleefdheid. Vervolgens help je jezelf het gesprek te onthouden door het kaartje tijdens het gesprek in beeld te houden. Door het kaartje in beeld te houden zul je merken dat je later het gesprek veel makkelijker in gedachten weer terug kunt halen als je naar het kaartje kijkt. Door afwisselend de persoon in de ogen te kijken en naar het kaartje te kijken gedurende het gesprek, zie je later de persoon gewoon weer voor je als je zijn kaartje ziet. Dit helpt ook sterk bij het onthouden van de naam van de persoon in kwestie. Er gebeurt namelijk iets in jouw hersenen waardoor je beelden makkelijker onthoudt dan woorden. Het voor je ogen zien van het kaartje roept in het geheugen al snel de associatie op met de naam van de bijbehorende persoon of het bedrijf.
Als jij de persoon en het kaartje in gedachten aan elkaar verbindt, dan kun je als je de persoon ontmoet het kaartje in gedachten zien met daarop zijn naam. Dit werkt ook andersom. Als je het kaartje ziet, kun je het gezicht van de persoon erbij oproepen. Dit vergt wel wat oefening maar het resultaat draagt weer direct bij aan het maken van een goede indruk en dat maakt het de oefening om deze vaardigheid te krijgen waard.
Het tegenovergestelde werkt in negatieve zin overigens net zo. Als je geen aandacht besteedt aan het kaartje. De gever en het kaartje niet tijdens het gesprek “aan elkaar verbindt”, het kaartje achteloos in je zak stopt, dan vind je een tijd later een kaartje in jouw opbergsysteem en vraag je je af “Wie is dat in hemelsnaam?”.
Als ondernemer groei je doorlopend. Groei is verandering. En dat geldt net zo goed voor jou persoonlijk als voor jouw onderneming. Wat je uit wilt stralen qua bedrijf ontstaat eigenlijk pas als je volop met jouw activiteiten bezig bent. Als je meteen in het begin een complete huisstijl met logo’s en kleurschema’s maakt, dan zal dat zonder meer helemaal aansluiten bij het bedrijfsplan dat je hebt geschreven. Of bij de ideeën die je voor en bij de start had.
Maar als je een aantal maanden of een jaar verder bent zul je terugkijkend inzien dat er een groot aantal zaken anders zijn gegaan dan in dat mooie plan stond beschreven. Ook bepaalde belevingen, verwachtingen en ervaringen zullen onverwacht anders zijn. Dat kan tot gevolg hebben dat die hele huisstijl gebaseerd op theoretische plannen niet meer aansluit bij jouw huidige visie na enkele maanden ervaring. Daarom is het beter om te starten met simpele kaartjes. Snel gemaakt tegen lage kosten. Pas maanden of een jaar later kun je dan meer op basis van inzicht en ervaring samen met een professioneel grafisch ontwerper aan de slag voor een mooie huisstijl. En als alles goed is gegaan heb je daar dan ook het juiste budget voor.
Voor het netwerken maakt de vormgeving van het kaartje niet veel uit. Netwerkcontacten leg je op basis van jouw persoonlijkheid weet je nu. Maar een goede professionele huisstijl gaat verder dan netwerken. Daarmee wordt het gezicht van jouw bedrijf bepaald. De keuzes die je daarvoor maakt moeten ook langdurig van toepassing blijven. Heb daarom wat geduld en wacht daar even mee.
Weet je overigens waarom jouw visitekaartje ook op een paar meter afstand leesbaar moet zijn? Het heeft alles te maken met makkelijker in contact komen. Dat ga je in het volgende hoofdstuk ontdekken.
Je weet nu waarom jij een visitekaartje belangrijk vindt. Je weet nu ook dat een visitekaartje meegroeit met jou als ondernemer. Je weet nu dat jij persoonlijk altijd belangrijker bent dan jouw visitekaartje.
Met deze inzichten weet je nu ook dat je zeker in het begin van jouw ondernemersleven niet teveel bezig moet zijn met de vormgeving van een visitekaartje (tenzij je een grafisch, creatief beroep hebt). Leesbaarheid, helderheid, zwarte letters, felle kleur tegen witte achtergrond en goed benutte achterkant zijn het belangrijkst. Kaartjes neem je altijd zorgvuldig in ontvangst en behandel je respectvol. En je weet nu dat het aller belangrijkste is de wijze waarop je jouw kaartje presenteert; altijd in combinatie met een anekdote en trots. Want pas dan blijft de gedachte aan jou in het geheugen van de ontvanger geprent en dat is wat je wilt. Het kaartje zal vroeg of laat in het ronde archief verdwijnen. De gedachte aan de ontmoeting met jou moet een levenslange, positieve indruk blijven.