Laat ik als voorbeeld nemen hoe ik ooit mijn kaartje uitreikte aan een grafisch vormgeefster. Dit deed ik op bovengenoemde wijze met de woorden; “Jij bent grafisch vormgever, mag ik je even laten schrikken met mijn kaartje dat ik je aan wil bieden?” Vervolgens overhandigde ik haar mijn zelfgemaakte kaartje, het resultaat van een uurtje huisvlijt zeg maar. Toen zij het kaartje zag snapte ze ook meteen wat ik bedoelde met “even laten schrikken”. Voor een professioneel grafisch vormgever was dit natuurlijk een oerlelijk, fout kaartje. Met een lach zijn we meteen op leuke, open en oprechte wijze in gesprek gekomen. Wat de kracht van deze zin was bleek acht maanden later na dit voorval. Ik hoorde haar over onze ontmoeting vertellen in een gesprekje met iemand anders waarbij zij letterlijk de zin over het laten schrikken herhaalde. Zo sterk was die indruk blijven hangen.

Nu is het niet zo dat ik je aan wil moedigen om de joker uit te gaan hangen met grappige one-liners. Of je wil aanzetten tot het maken van lelijke kaartjes. Nee als je dat denkt dan mis je de essentie. De essentie is dat je bij het uitreiken van jouw kaartje het moment in het geheugen van de ontvanger moet griffen. Jij en jouw bedrijf moeten voor altijd in herinnering blijven van de ontvanger. Door het uitreiken van het kaartje zorgvuldig te doen ondersteund met een zin die aansluit bij de belevingswereld van de ontvanger, lukt je dat.