Als ondernemer groei je doorlopend. Groei is verandering. En dat geldt net zo goed voor jou persoonlijk als voor jouw onderneming. Wat je uit wilt stralen qua bedrijf ontstaat eigenlijk pas als je volop met jouw activiteiten bezig bent. Als je meteen in het begin een complete huisstijl met logo’s en kleurschema’s maakt, dan zal dat zonder meer helemaal aansluiten bij het bedrijfsplan dat je hebt geschreven. Of bij de ideeën die je voor en bij de start had.

Maar als je een aantal maanden of een jaar verder bent zul je terugkijkend inzien dat er een groot aantal zaken anders zijn gegaan dan in dat mooie plan stond beschreven. Ook bepaalde belevingen, verwachtingen en ervaringen zullen onverwacht anders zijn. Dat kan tot gevolg hebben dat die hele huisstijl gebaseerd op theoretische plannen niet meer aansluit bij jouw huidige visie na enkele maanden ervaring. Daarom is het beter om te starten met simpele kaartjes. Snel gemaakt tegen lage kosten. Pas maanden of een jaar later kun je dan meer op basis van inzicht en ervaring samen met een professioneel grafisch ontwerper aan de slag voor een mooie huisstijl. En als alles goed is gegaan heb je daar dan ook het juiste budget voor.

Voor het netwerken maakt de vormgeving van het kaartje niet veel uit. Netwerkcontacten leg je op basis van jouw persoonlijkheid weet je nu. Maar een goede professionele huisstijl gaat verder dan netwerken. Daarmee wordt het gezicht van jouw bedrijf bepaald. De keuzes die je daarvoor maakt moeten ook langdurig van toepassing blijven. Heb daarom wat geduld en wacht daar even mee.

Weet je overigens waarom jouw visitekaartje ook op een paar meter afstand leesbaar moet zijn? Het heeft alles te maken met makkelijker in contact komen. Dat ga je in het volgende hoofdstuk ontdekken.

Professionele visitekaartjes maak je gemakkeiljk met Canva