Waarom moet je netwerken als werken beschouwen? Waarom moet je altijd voor veel nieuwe contacten gaan? Waarom moet je altijd in beeld zijn en hoe doe je dat? Waarom ga je als ondernemer netwerken?
Het antwoord is voor de hand liggend. Uiteindelijk gaat het erom dat jij met jouw business succesvoller wordt dan je al bent. Je wilt jouw producten en diensten onder de aandacht krijgen van potentiële afnemers. Je weet alleen nog niet wie dat zijn. Daar moet je dus eerst achter komen en daarom ga je aan het werk met netwerken. Daar komt meteen een aspect bovendrijven over wat nu slimmer is.
Ga je netwerken en leg je alleen contact met mensen die jij als potentiële afnemer ziet? Of ga je netwerken, zorg je dat iedereen jou kent en leg je met iedereen contact? Wat is nou slimmer om te doen?
Mijn mening is dat je bij het netwerken altijd zoveel mogelijk contacten moet leggen. In de paar uur die je hebt, spreek je zoveel mogelijk mensen aan en verzamel je zoveel mogelijk kaartjes. Je gaat in eerste instantie voor de kwantiteit.
Netwerken is een kostbare, intensieve manier van promotie. De kans dat je met een paar nieuwe contacten direct tot zaken komt is minimaal. Het gebeurt wel eens, maar je tijd en inspanning zijn simpelweg te kostbaar om daar op te gokken. Je staat tenslotte zo een halve dag weg te praten en koffie te drinken.
Als je je van het begin tot het einde inzet om zoveel mogelijk contacten op te doen dan vergroot je jouw kansen op succesvolle relaties meer dan exponentieel. Waarom meer dan exponentieel? Omdat je ervan uit kan gaan dat iedere persoon waarmee je contact legt, zelf ook weer een netwerk heeft van tientallen ondernemers.
Bij LinkedIn ligt dit gemiddelde rond de 150. Als je met Liesbeth of mij in contact komt, dan kom je een netwerk binnen van een paar duizend ondernemers.
Als jij je alleen richt op een paar personen met wie je direct zaken wilt doen, dan beperk je je tot die paar personen als mogelijke klant. Als je verder denkt dan de mogelijkheid om die persoon meteen als klant te krijgen, als je de moeite neemt om hem onvoorwaardelijk van dienst te zijn omdat jij snapt dat netwerken zo werkt, dan kom je in zijn netwerk. Als je in zijn netwerk komt dan neemt het aantal potentiële klanten met tientallen, honderden en soms duizenden ondernemers toe. Jouw nieuwe netwerkcontact zal misschien nooit wat van jou kopen maar als jij hem goed helpt, dan zal hij een fantastisch ambassadeur zijn voor jouw persoon en bedrijf.
We zijn nu aangekomen bij een aspect van netwerken dat misschien wel het krachtigste is van alle inzichten die je hier hebt opgedaan.
Als je handelt naar dit inzicht bereik je meer mensen dan wie dan ook op een netwerkbijeenkomst. Voordat jij weggaat weet iedereen wie jij bent. In ieder geval herkent men jou zonder dat ze in de gaten hebben hoe dat nu komt. Als je dit wat ik je nu ga vertellen consequent doet, dan wordt contacten leggen zo makkelijk dat de term optimaal, makkelijk netwerken een understatement is.
Even terug naar het begin, het hoofdstuk over binnenkomen. Weet je nog dat je na binnenkomst meteen een rondgang door de ruimte gaat maken? Het inzicht wat je nu krijgt sluit daarop aan.
Mensen zijn vreemde wezens. Een onbekende die je meer dan één keer hebt gezien ervaar je als een bekende. Op een bekende stap je makkelijker af. En wat willen we? Makkelijker netwerken.
Wat moet je dus doen? Zorg dat iedereen jou ziet! Of beter gezegd, creëer herkenning.
Het gaat hier om subtiel gedrag waardoor je binnen de kortste keren de meest herkenbare, geziene gast wordt. Dit is zelfs zo sterk dat ook al kom je minder op bijeenkomsten dan een ander men toch ervaart dat jij er altijd bent.
Wat is het “geheim” hierachter? Zorg dat je altijd in beeld bent! Daar begin je al mee bij jouw rondgang na binnenkomst.
Bij je rondgang na de entree kijk je meteen waar de sprekers zullen gaan staan. Je kijkt ook of er fotografen aanwezig zijn, zo ja, schud deze de hand en maak een praatje. Zijn er videocamera’s dan houd je in de gaten waar die zich straks op gaan richten. Ook met de cameraman maak je even vriendelijk kennis. Kom je in een zaal met stoelen, dan beoordeel je waar je het beste recht voor de spreker kunt zitten. Zijn er plaatsen gereserveerd voor speciale gasten? Onderzoek dan meteen wie dat zijn. Al deze informatie houd je in gedachten. Je hebt het later allemaal nodig.
Je gaat na je rondgang verder met het netwerken zoals beschreven. En nu komt het. Je weet waar de organisator zijn openingswoord gaat doen. Je zorgt nu dat je zo in positie bent dat iedereen jou kan zien in lijn met de organisator. Die positie kan variëren afhankelijk waarvandaan de organisator spreekt. De optimale positie is dat je naast of schuin achter de spreker staat zodat het publiek en jij elkaar aan kunnen kijken. Overdrijf dit niet. Blijf subtiel. Terwijl er gesproken wordt, kijk je rustig rond en kijk zoveel mogelijk mensen in de ogen aan. Doe dit neutraal vriendelijk. Niet overdrijven. Houd in de gaten of de fotograaf bezig is en zorg dat je er in een goede neutrale houding bij staat als hij foto’s maakt en zorg dat je langs de lens aandachtig naar de spreker kijkt. Dit zijn allemaal minuscule details en overdreven gedrag denk je misschien, maar wat gebeurt er? Je hebt herkenning gecreëerd bij vrijwel het hele publiek. En je weet dat mensen nu eenmaal makkelijker in gesprek gaan met een bekend gezicht.
Het gaat overigens nog verder. De foto’s die gemaakt worden zullen vroeg of laat ergens worden gepubliceerd en voilà, nog meer publiek dat jou gaat herkennen. Dat is handig voor als er weer een netwerkbijeenkomst is met dit publiek.
En het kan nog verder gaan en daarmee ga je helemaal uit je comfort zone. In ieder geval moet je jouw bescheidenheid even overwinnen. Vraagt de spreker om iets te doen aan iemand in het publiek, bijvoorbeeld lootjes trekken. Stap direct naar voor. Zet jezelf in beeld. Doe dat zorgvuldig en beheerst en blijf altijd ondergeschikt aan de spreker. Waar het alleen maar om gaat is dat iedereen je ziet. En denk aan je houding, want de fotograaf draait nu op volle toeren.
Als je hier een gewoonte van maakt dan kan het gebeuren dat je op een dag in één klap in beeld bent van honderden mensen. Ben je op een bijeenkomst met tientallen, honderden of misschien wel duizenden mensen en er wordt gevraagd of iemand op het podium iets wil vertellen? Spring op. Doe het! Breek uit je comfort zone en ga dat podium op. Je bent in één klap een bekend gezicht bij meer mensen dan je ooit op een dag zult spreken. Het in contact komen met de andere belangrijke personen die op het podium hebben gestaan is nu vele malen makkelijker geworden. De belangrijke personen op de gereserveerde plaatsen hebben jou allemaal gezien. Ook daar kom je nu veel makkelijker mee in contact. En je bent ongetwijfeld volledig buiten je comfort zone getreden en daardoor weer een flink stuk gegroeid.
Door gericht te netwerken met het doel zoveel mogelijk contacten te leggen, vergroot je de kans op daadwerkelijk zaken doen. Heb bij het leggen van contacten altijd oog voor mogelijke Ambassadeurs. En zorg dat je altijd in beeld bent. Creëer herkenning onder alle aanwezigen, want daarmee leg je vele malen makkelijker contact.