Wie heeft er belang bij een goede naambadge? Waarom zou je een badge dragen? Waarom moet je altijd de badge uitgereikt door de organisator dragen? Waar draag je een goede naambadge?
Je zult lezen en begrijpen dat een goede badge van groot belang is. Je zult ontdekken dat je met een goede badge sneller contact legt. Je zult zien dat met de badge van de organisatie je makkelijker nieuwe mensen bereikt. Je zult alleen nog maar met een badge op een bijeenkomst willen zijn. Maar je gaat ook inzien wat te doen als niemand een badge draagt.
Op iedere netwerkbijeenkomst waar je komt heeft iedereen er belang bij dat jij en alle mede-aanwezigen een badge dragen. Even voor de duidelijkheid, een badge is een kaartje, meestal in plastic mapje, met jouw naam erop. Er bestaan vele varianten en je zult er ongetwijfeld al een aantal in je bezit hebben van bijeenkomsten waar je bent geweest. Als dat zo is, dan wil ik je vragen deze badges eens bij elkaar te zoeken als je dit hoofdstuk hebt gelezen. Je kunt dan zelf ontdekken welke badges bijgedragen hebben aan het makkelijker in contact komen met mede-netwerkers. Verderop in dit hoofdstuk kom ik hier nog op terug.
Misschien vraag je je af waarom er in dit boek een heel hoofdstuk gewijd wordt aan iets ogenschijnlijk simpels als een badge. Het is toch maar gewoon een naamkaartje zou je kunnen denken. Die vraag en gedachte kan ik mij goed voorstellen. Het is een onderwerp waar zelden aandacht aan wordt besteed.
Door vele deelnemers aan netwerkbijeenkomsten wordt het gebruik van een badge geheel ten onrechte verafschuwd of nonchalant en verkeerd gebruikt. Ik ken zelfs mensen die het een soort van status vinden om juist zonder badge rond te lopen ook al heeft de organisator van de bijeenkomst die voor hen klaargelegd. Het is een soort houding van “iedereen kent mij wel”. Punt is dat men meestal wel gelijk heeft en dat de persoon in kwestie meestal wel bekend is bij de “vaste gasten”. En daar zit nou precies de misvatting.
Waarom komt men op die bijeenkomst? Om koffie te drinken met mensen die je al kent of om nieuwe mensen te leren kennen? En wie denk je dat nieuwe mensen eerder aanspreken? Juist, de mensen van wie zij in één oogopslag kunnen zien wat hun persoonlijke naam en bedrijfsnaam is. Wil je hier bewijs voor hebben? Probeer het volgende maar eens uit.
Ga op de eerste bijeenkomst die je hebt bij een groepje onbekenden staan. Zeg niets. Ga er gewoon bij staan. Doe dit de eerste keer zonder badge en let op hoelang het duurt voordat men je aanspreekt. Let ook op hoe men je aanspreekt. Doet men dit gemakkelijk of onhandig, een beetje stuntelend een vraag zoekend met de twijfel of ze je met u of je aanspreken. Heb je dit gedaan? Ok, op naar deel twee van dit ervaringstestje.
Maak je los van dit groepje. Speld je badge op de juiste plaats op (wat die juiste plaats is, komt later nog aan de orde) en zoek een ander groepje onbekenden op. Ook nu ga je er gewoon bij staan en zeg je niets. Let ook nu weer op hoelang het duurt voordat men jou aanspreekt. Duurde dat langer of korter dan de eerste keer zonder badge? Let ook eens op hoe men jou aanspreekt. Is dat onhandig en stuntelend of veel steviger en directer met het noemen van jouw naam en bedrijfsnaam? Probeer dit eens een aantal keer uit en je ontdekt vanzelf de antwoorden.
Waarom is dit inzicht nu zo belangrijk? Omdat het bij netwerken er steeds weer om gaat om snel met zoveel mogelijk mensen in contact te komen. Contacten die je na de bijeenkomst verder uit gaat diepen. Het is de optelsom van alle inzichten die je in dit boek opdoet, die het grote verschil maken tussen moeizaam netwerken met matig resultaat en optimaal, gemakkelijk netwerken met een overweldigend resultaat. Een detail als een goede naambadge is één aspect dat aan makkelijker netwerken bijdraagt.
Het dragen van een goede badge op de juiste plaats is iets wat je absoluut altijd moet doen als de gelegenheid daartoe is. En bij netwerkbijeenkomsten is die gelegenheid er eigenlijk altijd. Het doel is tenslotte voor iedereen om nieuwe contacten op te doen en daar hoort het dragen van een badge bij.
Laten we daar eens naar kijken. En als je na dit hoofdstuk het opdrachtje met de badges die jij in bezit hebt doet, zal je dit gaan herkennen.
Maar eerst even dit. Een goede badge is bij voorkeur een badge van de organisatie zelf. Niet dat die altijd goed gemaakt zijn maar het is iets waar de organisatie tijd en energie in heeft gestoken en dat moet je altijd waarderen. Laat zien dat je achter de organisatie staat door het dragen van de door hen gemaakte badge en eer daarmee hun tijd en energie die zij daarin hebben gestoken. Neem dit als uitgangspunt.
Nu kan het echter zijn dat de organisatie niet zo’n goede badge heeft gemaakt. Of erger nog er staan gewoonweg fouten in zoals een verkeerd geschreven naam of bedrijfsnaam. En dat kan zelfs nog erger, jouw naam staat vermeld, met spelfouten en daaronder een bedrijfsnaam waar jij niets mee te maken hebt. Als dat nu zo is verlaat dan het uitgangspunt om de badge van de organisatie te dragen. Een enkel spelfoutje kun je gewoon tolereren. Geen probleem. Maar daar zitten grenzen aan.
Wat je als eerste doet is snel onderzoeken of iemand van de organisatie in staat is om een nieuwe badge te maken. Schat in of dit in een enkel minuutje geregeld kan worden. Je staat bij een entree en je kunt daar niet te lang teveel de boel ophouden. Als het mogelijk is, laat dan ter plekke de badge maken met de juiste gegevens, wees daar dankbaar voor en ga verder. Is dit nu niet direct mogelijk? Neem dan de foute badge mee en vraag of het goed is als je jouw visitekaartje als badge kunt gebruiken. Je schuift dit dan over de foute gegevens.
Als het even mogelijk is, zorg dan dat de gegevens van de organisatie zichtbaar blijven. Dit zal niet altijd lukken maar doe je best.
Waarom is dit nu zo belangrijk? Waarom moet je hierom vragen? “Zij hebben het fout gedaan.” Denk je misschien! Dit is belangrijk omdat het allemaal met over en weer respect te maken heeft. Je bent gast op een bijeenkomst waarbij de organisatie veel tijd, geld en energie besteedt om het voor jou zo goed mogelijk te regelen. Wees daar dankbaar voor en uit dat. Vraag daarom of het goed is of je jouw kaartje als badge gebruikt. Neem dat niet als vanzelfsprekend aan. Laat die keuze bij de organisatie. Zij weten wat voor hen belangrijk is. Of jou van een nieuwe badge voorzien ook al kan dat lang duren. Of er simpelweg mee akkoord gaan. Zij snappen echt wel dat zij de fout gemaakt hebben. Wrijf dat er niet in, maar bied hen een uitweg naar eigen keuze. Als je dat doet, dan toon je respect naar de organisatie en bovenal, je bent gewoonweg beleefd. En dat is de indruk die je achter wilt laten. De indruk van een sympathiek, beleefd mens.
Een reden waarom het kan gebeuren dat je jouw visitekaartje als badge gebruikt in plaats van die van de organisatie heb je zojuist gelezen.
Je zult nu ook snappen waarom jouw visitekaartje zo opgemaakt moet zijn dat jouw naam op enkele meters afstand leesbaar moet zijn. Het kan dus voorkomen dat je jouw visitekaartje als badge gebruikt. (Dit antwoord was ik je nog verschuldigd naar aanleiding van het hoofdstuk over visitekaartjes). Pak nu ook eens de badges erbij die jij verzameld hebt. Beoordeel de leesbaarheid eens. Welke badge maakt op jou een goede indruk? Houd dit praktische inzicht wat je nu zelf hebt ervaren vast en gebruik het in jouw voordeel.
Laten we bij het uitgangspunt blijven en ervan uit gaan dat de organisatie een helemaal goede badge voor jou klaar heeft liggen. Waarom moet je deze dan altijd gebruiken? Waarom mag je deze nooit zomaar vervangen door jouw eigen kaartje of zelfgemaakte badge? Je weet al dat dit met een stukje respect naar de organisatie te maken heeft. Maar het gaat verder. Het heeft te maken met iets wat mensen onbewust doen. Het heeft te maken met het ongemerkt je zelf buiten de groep plaatsen. Het is één van de onzichtbare, ontastbare, onbewuste drempels die het verschil kan maken of jij moeilijker of makkelijker in contact komt. Het is iets dat voorkomt uit oeroud menselijk gedrag.
Mensen zijn sociale wezens die altijd op zoek zijn naar herkenning en samenhang met de mensen in hun directe omgeving. Dat is basisgedrag dat je als kind feilloos aanvoelt maar waarbij je als volwassene niet meer zo bewust stilstaat.
Als kind wil je aan de ene kant opvallen om de aandacht te krijgen maar je wilt nooit de uitzondering zijn. En daar gaat het om. Je wilt niet de uitzondering zijn. Ook als netwerker wil je aan de ene kant wel opvallen maar onbewust wil je niet de uitzondering zijn. En daar komt de functie van de badge weer in beeld. Met de badge van de organisatie ben je één met de mensen in jouw omgeving. Dat stelt jou bewust maar hoogstwaarschijnlijk onbewust op je gemak. In een oogopslag zie je allemaal “gelijken” om je heen. Dat maakt het netwerken een stuk gemakkelijker. Organisatoren van goede netwerkbijeenkomsten weten dit. Daarom zorgen zij ervoor dat iedereen een zelfde soort badge heeft. Dat versterkt direct de beleving van de onderlinge band tussen de aanwezigen. En daardoor ontstaat er direct gemakkelijker contact tussen de aanwezigen.
Als jij nu met een eigengemaakte, afwijkende badge rondloopt dan word je door de mensen om jou heen onbewust als een vreemde beschouwd. Een soort van indringer. Men zal je in de praktijk niet verstoten of afwijzen. maar je creëert zelf een onbewuste drempel die het verschil maakt. Het verschil tussen moeizaam netwerken en ontspannen en makkelijker netwerken. Dat verschil uit zich met name als het leggen van contacten tijdens een netwerkbijeenkomst van het begin af aan al wat moeizaam verloopt. Dat komt gewoonweg wel eens voor. Soms zit je simpelweg niet zo goed in de flow van het ontspannen, makkelijk netwerken. Maar juist dan zul je merken dat je met jouw eigengemaakte, afwijkende badge jezelf nog ongemakkelijker gaat voelen. Je wordt weer het kind dat wel op wil vallen maar niet de uitzondering wil zijn.
In hoofdstuk 1 van dit boek heb ik je verteld dat netwerken het continu buiten jouw comfort zone treden is als je het beste resultaat wilt halen. Verwar dit uit jouw comfort zone treden niet met het gevoel van “het kind dat de uitzondering is”. Het bewust buiten jouw comfort zone treden werkt als adrenaline, het jaagt je aan.
Het gevoel van “het kind dat de uitzondering is” werkt verlammend, ontmoedigt je en remt je af. Als dit verlammende, ontmoedigende afgeremde gevoel je ooit overkomt, verlaat dan gerust de bijeenkomst, besteed je kostbare tijd die dag aan andere zaken. Bedank bij vertrek natuurlijk wel de organisator en laat een positieve indruk achter.
Dat is dan heel jammer maar de oplossing heb je gelukkig al bij de hand. Je hebt jouw eigen visitekaartjes bij de hand en deze heb je inmiddels zo gemaakt dat ze op enkele meters afstand goed leesbaar zijn.
Het kan zo zijn dat de organisator wel blanco plastic mapjes klaar heeft liggen. Gebruik die dan. Liggen er alleen keycords dan is dat onhandig. Met een keycord hangt jouw badge altijd op een ongelukkige plaats, vaak omgedraaid en nooit goed leesbaar. Vervolgens krijg je allerlei blikken in een richting waarbij je je afvraagt waar men naar kijkt. Het geeft mij altijd het gevoel of mijn gulp openstaat en dat maakt mij onhandig. Keycords zijn mooi om te gebruiken als sleutelbos ofzo, maar niet om je badge aan te hangen.
Hoe gebruik je dan toch het keycord? Als je een jasje aanhebt dan is dat makkelijk te doen. Stop het keycord voor een deel in het pochetzakje. Laat een stukje met de naam van de sponsor zichtbaar in beeld hangen en jouw badge hangt prima leesbaar in beeld. Mocht je het keycord en het plasticmapje los van elkaar halen om het mapje als badge te gebruiken, hang dan toch het keycord om je nek zodat iedereen het kan zien. Er staat een sponsor op. Die heeft daar een bedoeling mee. Zorg dat die altijd in beeld komt. Respecteer dat altijd.
Maar wees goed voorbereid. Je zult ongetwijfeld op een bijeenkomst komen waar er niets anders geregeld is qua badges dan een blanco plastic mapje zonder vermelding van enige sponsor.
Zorg ervoor dat je altijd een eigen badge bij de hand hebt en gebruik die dan. Neem één keer de tijd om de optimale badge voor jou te maken. Koop een keer een paar plastic mapjes die je zowel op kan spelden als met een knijpertje vast kan zetten. Is jouw visitekaartje (inmiddels) op enkele meters afstand goed leesbaar, stop dat dan in het mapje.
Of maak met enige huisvlijt een neutraal kaartje met daarop goed leesbaar jouw persoonlijke naam en bedrijfsnaam. En als je wilt zet je er ook nog een QRcode op. Omdat de organisator hier verder niets voor geregeld heeft, kun je je alle vrijheid permitteren om de badge naar eigen inzicht te maken. Voor jezelf houd je natuurlijk in de gaten of jouw badge bijdraagt aan het ontspannen, makkelijker netwerken.
Doe dat altijd op schouder / sleutelbeen hoogte. Zelf doe ik dat altijd aan mijn linkerkant omdat de badge dan tijdens het handen schudden niet mee beweegt en leesbaar blijft. Maar voor de rechterkant is ook iets te zeggen. De badge is dan in lijn met jouw rechterhand waarmee je een hand geeft en valt daardoor beter op. Ik bedenk mij nu dat ik later, na het schrijven van dit boek, apart nog eens ga onderzoeken wat de beste kant is. In ieder geval moet de badge op de hoogte van de schouder / sleutelbeen lijn zitten. Bevestig de badge ook altijd horizontaal leesbaar.
Het is mij opgevallen dat met name dames nogal eens een horizontale badge schuin of verticaal bevestigen in lijn met hun kledingstuk. Wat er daardoor gebeurt is dat de badge moeilijker te lezen is. Vervolgens probeert men dat toch en er ontstaat dan al snel een gênante situatie. De verwarring ontstaat over waar men naar zit te staren. Met name voor dames geldt dus nog meer dat de badge zo hoog mogelijk horizontaal op de schouder / sleutelbeen lijn bevestigd wordt.
Nu zijn er ook bijeenkomsten waar niemand een badge draagt en de organisatie ervan uit gaat dat niemand dat doet. Hier kunnen vele redenen voor zijn maar wat die reden ook is het maakt niet zo uit.
Je staat daar tussen vele mensen zonder badge. Wat moet jij dan doen in zo’n situatie? Het antwoord is simpel. Om te beginnen, geen badge op doen. Maak van jezelf niet de uitzondering. Informeer gerust links en rechts en bij de organisator waarom men geen badges draagt. Wellicht heeft men daar een reden voor. Misschien zijn badges alleen maar bedoeld voor de organisatie en wil men dat zo houden. Zoals gezegd, wat die reden is maakt niet zoveel uit.
Wat wel uit maakt is dat jij in lijn met de mede-aanwezigen blijft. Wees een opvallende persoonlijkheid, maar wordt niet “het kind dat de uitzondering is.”
Nu weet je dat iedereen er belang bij heeft dat jij een goede, leesbare badge draagt. Het dragen van een badge maakt je één van de groep en dat is een prima vertrekpunt voor ieder nieuw contact dat je gaat maken. De badge draag je met trots, horizontaal, rechtop, goed leesbaar zo hoog mogelijk op schouder / sleutelbeen hoogte. Weet je nog waarom? Je weet nu ook dat je met de badge van de organisator waardering uitdrukt voor het georganiseerde evenement.