Wat je als eerste doet is snel onderzoeken of iemand van de organisatie in staat is om een nieuwe badge te maken. Schat in of dit in een enkel minuutje geregeld kan worden. Je staat bij een entree en je kunt daar niet te lang teveel de boel ophouden. Als het mogelijk is, laat dan ter plekke de badge maken met de juiste gegevens, wees daar dankbaar voor en ga verder. Is dit nu niet direct mogelijk? Neem dan de foute badge mee en vraag of het goed is als je jouw visitekaartje als badge kunt gebruiken. Je schuift dit dan over de foute gegevens.
Als het even mogelijk is, zorg dan dat de gegevens van de organisatie zichtbaar blijven. Dit zal niet altijd lukken maar doe je best.
Waarom is dit nu zo belangrijk? Waarom moet je hierom vragen? “Zij hebben het fout gedaan.” Denk je misschien! Dit is belangrijk omdat het allemaal met over en weer respect te maken heeft. Je bent gast op een bijeenkomst waarbij de organisatie veel tijd, geld en energie besteedt om het voor jou zo goed mogelijk te regelen. Wees daar dankbaar voor en uit dat. Vraag daarom of het goed is of je jouw kaartje als badge gebruikt. Neem dat niet als vanzelfsprekend aan. Laat die keuze bij de organisatie. Zij weten wat voor hen belangrijk is. Of jou van een nieuwe badge voorzien ook al kan dat lang duren. Of er simpelweg mee akkoord gaan. Zij snappen echt wel dat zij de fout gemaakt hebben. Wrijf dat er niet in, maar bied hen een uitweg naar eigen keuze. Als je dat doet, dan toon je respect naar de organisatie en bovenal, je bent gewoonweg beleefd. En dat is de indruk die je achter wilt laten. De indruk van een sympathiek, beleefd mens.
Een reden waarom het kan gebeuren dat je jouw visitekaartje als badge gebruikt in plaats van die van de organisatie heb je zojuist gelezen.
Je zult nu ook snappen waarom jouw visitekaartje zo opgemaakt moet zijn dat jouw naam op enkele meters afstand leesbaar moet zijn. Het kan dus voorkomen dat je jouw visitekaartje als badge gebruikt. (Dit antwoord was ik je nog verschuldigd naar aanleiding van het hoofdstuk over visitekaartjes). Pak nu ook eens de badges erbij die jij verzameld hebt. Beoordeel de leesbaarheid eens. Welke badge maakt op jou een goede indruk? Houd dit praktische inzicht wat je nu zelf hebt ervaren vast en gebruik het in jouw voordeel.