Ga je netwerken en leg je alleen contact met mensen die jij als potentiële afnemer ziet? Of ga je netwerken, zorg je dat iedereen jou kent en leg je met iedereen contact? Wat is nou slimmer om te doen?
Mijn mening is dat je bij het netwerken altijd zoveel mogelijk contacten moet leggen. In de paar uur die je hebt, spreek je zoveel mogelijk mensen aan en verzamel je zoveel mogelijk kaartjes. Je gaat in eerste instantie voor de kwantiteit.
Netwerken is een kostbare, intensieve manier van promotie. De kans dat je met een paar nieuwe contacten direct tot zaken komt is minimaal. Het gebeurt wel eens, maar je tijd en inspanning zijn simpelweg te kostbaar om daar op te gokken. Je staat tenslotte zo een halve dag weg te praten en koffie te drinken.
Als je je van het begin tot het einde inzet om zoveel mogelijk contacten op te doen dan vergroot je jouw kansen op succesvolle relaties meer dan exponentieel. Waarom meer dan exponentieel? Omdat je ervan uit kan gaan dat iedere persoon waarmee je contact legt, zelf ook weer een netwerk heeft van tientallen ondernemers.
Bij LinkedIn ligt dit gemiddelde rond de 150. Als je met Liesbeth of mij in contact komt, dan kom je een netwerk binnen van een paar duizend ondernemers.