Eindelijk is men aan het woord. Komt eindelijk de vraag; “En wat doe jij nou?” Heeft men eindelijk de aandacht en wat doet men? Men vertelt alleen maar wie men is en waar men zoal mee bezig is geweest. Zelden sluiten zulke gesprekken aan bij de belevingswereld van de toehoorder. Het introduceren wordt een beetje zoals het voorlezen van een bedrijfsfolder. En vaak wordt men niet eens concreet. Men doet van alles en doet dat voor iedereen. De gezelligheidswaarde van dergelijke gesprekken is hoog. Ik ga er ook altijd serieus op in, want één van de mooiste dingen van ondernemers is dat ze altijd vol zijn van hun kennis, kunde, bedrijf, product en prestaties. Ondernemers zijn gedreven, toffe mensen. En als men ook nog eens met passie weet te vertellen over hun activiteit dan luister ik er graag met veel plezier en aandacht naar. Daar heb ik oprecht plezier in. Het motiveert mij en inspireert mij iedere keer weer. Maar ik weet ook dat dit niet de weg naar zaken doen is. Om zaken te doen moet je helder zijn over wat jouw toegevoegde waarde is en welk probleem dat voor die ander oplost.

Dat netwerken doe je uiteindelijk met hetzelfde doel als iedere ondernemer. Het is jouw zoektocht naar “What’s in it for me? “ Als je jouw succes als ondernemer aan wilt jagen dan moet je continu kansen creëren en inkoppen. Nu, met jouw introductie gericht op de oplossing van een probleem van jouw gesprekspartner creëer je zo’n kans en die kop je in met een afspraak.