Als dat zo is dan kom je in een heel ander soort gesprek. Dat is helemaal niet erg, maar je moet wel je insteek qua introductie direct aanpassen. Wat je dan moet doen is het gesprek terugbrengen naar het benoemen van jouw specifieke bedrijfsactiviteiten.

Doseer dat zorgvuldig. Noem bij voorkeur één activiteit of product en geef jouw gesprekspartner de ruimte er een vraag over te stellen. Peil zijn interesse. Overlaad hem niet met allerlei producten, diensten en geweldige prestaties die jij allemaal levert. Peil bij ieder product of activiteit die je noemt met een vraag of jouw gesprekspartner er bekend mee is. Of hij in zijn omgeving er wel eens mee te maken heeft gehad. Welke ervaring hij ermee heeft. Zodra daar een positief antwoord op komt kun je pas dieper ingaan op dat product of die dienst. Het gesprek gaat dan van jouw introductie af en je gaat op onderzoek uit wat de ervaring en mogelijke behoefte van jouw gesprekspartner voor dat product of die dienst is.

Waar het hier om gaat is wederom het zoeken naar kansen. Het kan zo zijn dat jouw gesprekspartner het probleem niet heeft, maar dat in zijn netwerk er wel partijen zijn die hij met jou in contact wilt brengen. Het gesprek dat je hebt is dan meer een soort peilen en verkenning geworden of hij jou met die anderen in contact wil brengen.