Maar laten wij ons nu concentreren op die momenten dat je jezelf helemaal in de hand hebt en je er helemaal klaar voor bent om goed te luisteren. Hoe doe je dat dan? Of wat moet je daarvoor doen?

Waar het bij luisteren op aankomt is de beleving van de ander. Niet jouw interpretatie van zijn woorden, maar het in lijn komen met het gevoel wat de ander heeft. Hier speelt ook de non-verbale communicatie een belangrijke rol.

Als je luistert, let dan goed op de lichaamshouding, gebaren, gezichtsuitdrukking en alles wat non-verbaal uitgedrukt wordt door de ander. Hoe belangrijk dit is kun je merken aan dit voorbeeld. Stel iemand zegt in neutrale houding; “Ik voel mij niet zo lekker”. Wat denk je of zeg je terug. Vast iets van; “Oh heb je soms iets verkeerds gegeten?”. Maar stel nu dat iemand zegt; “Ik voel mij niet zo goed”. En krimpt wat in elkaar terwijl zijn hand naar zijn borst grijpt. Wat zeg je dan. Of beter nog, wat doe je dan? Je belt direct 112, roept om hulp, bedenkt hoe je moet reanimeren en roept of er een AED of dokter aanwezig is. Snap je nu dat om goed te luisteren het alleen maar interpreteren van woorden onvoldoende is? Je moet het complete plaatje van je gesprekspartner in beeld hebben. Verbaal en non-verbaal.