Leg dezelfde dag nog contact met de personen die je ontmoet hebt. Stuur een e-mail, sms of een berichtje via Social Media. Maak jouw berichtje aan hen persoonlijk zodat de persoon jou ook meteen weer voor de geest kan halen. Met name bij LinkedIn wil men nog wel eens een standaard, Engelstalige uitnodiging sturen. Daarmee maak je geen goede indruk. Je breekt zelfs de zorgvuldig opgebouwde indruk die je achtergelaten hebt een stukje af. Maak het berichtje persoonlijk en verleng daarmee jouw prettige contact dat je had tijdens de netwerkbijeenkomst.

Nu je toch bezig bent met het organiseren van de nieuwe contacten, sta dan ook regelmatig even stil bij wat je voor hen kunt doen. Als je daar bewust bij stil staat, dan komen er vaak personen en ideeën naar boven waar die ander wat aan heeft. Gebeurt dat?
Dan heb je meteen een kans om de relatie met jouw nieuwe netwerkcontact te verdiepen. Geef zo’n contact of idee meteen door. Of agendeer het direct op de datum wanneer je het door gaat geven. Soms maakt snelheid meer indruk of speelt er direct iets waar jouw nieuwe netwerkcontact wat aan heeft. Geef het dan meteen door. Is het minder dringend, wacht er dan gerust een dag of drie mee. Jouw nieuwe contact zal aangenaam verrast zijn dat je nu alweer aan hem denkt.

Doordat je zo bewust bezig bent met wat je voor die ander kunt doen, zul je hem ook veel makkelijker onthouden. Door je te verdiepen in zijn persoon en activiteiten houd je veel langer de persoon in jouw geheugen. Een volgende keer dat je die persoon dan ontmoet of je hem in herinnering wilt roepen, zul je merken dat je veel meer hebt onthouden. En ook dat draagt weer direct bij aan optimaal, makkelijker netwerken.