Wat je moet doen is het momentum houden. Het netwerken gaat nu optimaal en makkelijker dan ooit. Eerste netwerkcontacten zijn inmiddels uitgegroeid naar prettige relaties. Sommige relaties hebben zelfs tot zaken geleid. Houd dit momentum vast. Zorg dat je continu in beeld blijft bij al die mede-ondernemers met hun eigen netwerk. Daarmee maak je netwerk overstijgende connecties.
Heb je succes, deel dit dan met de personen die daar aan bijgedragen hebben. Bedank ze in ieder geval. Houd ze op de hoogte. Gaat het je slecht af met de zaken, maak daar geen geheim van.
Overdrijf niet met dramatische verhalen, maar wees ook geen gesloten boek. Je zult merken dat het delen van lief en leed tot veel hechtere relaties leidt. En hechtere relaties doen meer voor elkaar.
Doe ook regelmatig iets terug voor de organisaties waar jij regelmatig komt netwerken. Het maakt niet eens zoveel uit wat je doet, maar waardeer altijd hun tijd en energie die zij voor jou investeren met het organiseren van netwerkbijeenkomsten. Wees een dankbaar mens.
Nu je momentum hebt gecreëerd blijf dan ook werken aan het uitbouwen van de relaties. Neem regelmatig de tijd om je te verdiepen in activiteiten van anderen en blijf met hen in contact. Kun je zonder eigenbelang iets voor die ander doen? Doe het! Leg contacten tussen ondernemers uit jouw netwerk met die ander als je een kans of voordeel voor hen ziet. Doe je dat, dan zul je merken dat jij ook regelmatig weer spontaan in contact gebracht wordt met anderen. En dat is natuurlijk helemaal optimaal en makkelijk netwerken.
Natuurlijk informeer je je contacten ook over jouw activiteiten. Dat moet je doen. Want uiteindelijk gaat het om de handel. Men weet nu wie jij persoonlijk bent. Zorg er vanaf nu ook voor dat men altijd weet wat jij voor die ander kunt doen! Houd daarbij altijd in gedachten dat iedere ondernemer redeneert met “What’s in it for me?” Dus als je over jouw activiteiten bericht, geef dan ook altijd aan wat het voor die ander doet. Welk probleem lost het op? Wat voor winst kan die ander ermee behalen? En kijk verder. Wat voor voordelen bied jij die de ondernemer graag doorgeeft aan zijn netwerk. Bedenk goede motivaties waarom hij dat zal doen.